Virtual Reality bij Sociale Informatie Verwerking bij jongens met een LVB
Ontwikkelen en Leren
Hoe kan Virtual Reality gebruikt worden voor het meten van sociale informatieverwerking bij jongens met een licht verstandelijke beperking LVB)? Dat onderzoeken Viveon-medewerkers Jolanda Westera en Maaike van Rest samen met Hilde Schuiringa, Esmée Verhulp en Femke Philipsen in een project van de Universiteit Utrecht.
De sociale wereld ziet er soms anders uit door de ogen van jongens met een LVB. Dit gaat samen met meer agressief en externaliserend gedrag. Om deze blik op de sociale wereld goed te kunnen meten, testen we een nieuwe methode waarbij gebruik wordt gemaakt van Virtual Reality. Bij deze methode komen jongeren in een virtuele wereld in sociale probleemsituaties terecht. We vergelijken de reacties met het eerder ontwikkelde diagnostische instrument SIVT. Zo kunnen we onderzoeken met welke methoden we valide en betrouwbaar sociale informatieverwerking en gedrag kunnen meten. Met de resultaten kunnen jongens beter worden gediagnosticeerd en geholpen met hun agressieproblemen.
Meer informatie over de ontwikkeling van de Virtual Reality meting en de pilot zijn hier te vinden.
De Handleiding en het diagnostisch instrument SIVT zijn te vinden op de website van Uitgeverij Hogrefe BV Amsterdam
De betrouwbaarheid en validiteit van de SIVT zijn hier geanalyseerd en gepubliceerd.
Betrokken personen Universiteit Utrecht: dr. Hilde Schuiringa, dr. Esmée Verhulp en Femke Philipsen. ’s Heeren Loo: Jolanda Westera. Partners binnen ’s Heeren Loo: https://www.shlonderwijs.nl/