Dynamische Beoordeling van Leerpotentieel
Ontwikkelen en Leren
In samenwerking met ouders, docenten, zorgverleners en onderwijspsychologen ontwikkelen we een dynamisch assessment instrument (bestaande uit een test en observatie-checklist) en een handleiding voor interventies voor docenten en zorgverleners om leerpotentieel van kinderen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking te stimuleren.
De huidige wetenschappelijke kennis over leerpotentieel en ondersteuningsbehoeften bij deze doelgroep is beperkt en er zijn in Nederland nog geen passende instrumenten voor deze doelgroep beschikbaar. Dit bleek uit een literatuuronderzoek en korte consultatieronde onder diverse zorgprofessionals.
In dit onderzoek kijken we naar de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument dat we gaan ontwikkelen. Vervolgens implementeren we het instrument in de onderwijs- en zorgpraktijk. Professionals kunnen een korte training volgen waarna ze het instrument, dat tegen minimale kosten beschikbaar gesteld zal worden, in de praktijk in kunnen zetten.
Het laatste nieuws: Leerpotentieel in de praktijk: Een flexibele benadering voor kinderen met diverse behoeften