Publicatie: 'Een voor de praktijk goed toegeruste startende gedragswetenschapper'
30 november 2023
Aanbevelingen voortkomend uit Broedplaats: Bagage van de Gedragswetenschapper
Viveon organiseerde eind 2022 op initiatief van de ’s Heeren Loo Academie een broedplaats over de toerusting van gedragswetenschappers voor de gehandicaptenzorg. Vanuit de praktijk kwam de vraag hoe startende gedragswetenschappers beter voorbereid kunnen worden op de dagelijkse praktijk in zorg. De aanbevelingen uit de broedplaats, aangevuld met reflecties vanuit verschillende belangengroepen, zijn nu gepubliceerd in een rapport.
Het rapport biedt een handreiking voor zowel opleidingen pedagogische wetenschappen als zorgorganisaties die theorie en praktijk beter op elkaar willen laten aansluiten. Uit het rapport blijkt dat de broedplaats de start kan zijn van een langdurige samenwerking tussen:
- ’s Heeren Loo Academie (interne opleidingen en praktijkleren ‘s Heeren Loo);
- Expertisecentrum Advisium ‘s Heeren Loo (behandeldiensten, zorgbeleid & wetenschappelijk onderzoek);
- De faculteit Pedagogische Wetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam;
- Viveon
Gedragswetenschappers spelen binnen de zorg voor mensen met verstandelijke beperkingen een sleutelrol in de kennisoverdracht naar de zorgdriehoek, maar ook naar managers. Daarom is het belangrijk dat gedragswetenschappers, voordat hun carrière begint, zich bewust worden van hun eigen rol en bijdrage in de sector. Voor hen is het belangrijk dat zij een ‘professionele identiteit’ ontwikkelen. Dat ze weten wanneer ze hun vakkennis inzetten, maar ook weten wie ze zelf zijn, waar ze voor staan en wat hun plek binnen de organisatie is.
Aandacht voor praktijksituaties en gespreksvaardigheden in de opleiding pedagogische wetenschappen, zou een mogelijkheid zijn om de positie van toekomstige beginnende gedragswetenschapper te verstevigen. Dit draagt niet alleen bij aan het werkplezier en het behoud van startende gedragswetenschappers, maar kan uiteindelijk ook helpen om beschikbare (wetenschappelijke) kennis beter naar de praktijk te laten stromen. Daarom zou ‘professionele identiteit’ een passend theoretisch kader kunnen zijn voor onderwijsvernieuwing voor de gedragswetenschapper.
De betrokkenheid van Viveon bij dit onderwerp past goed binnen ons onderzoeksthema Ontwikkelen en Leren. Met als doel kennis te ontwikkelen voor (toekomstige) zorgprofessionals. Bekijk hier het rapport ‘Een voor de praktijk goed toegeruste startende gedragswetenschapper’