Dag van het Onderwijs en Dag van het Werkplezier in de Zorg
1 februari 2024
Vorige week was het op 24 januari de Internationale Dag van het Onderwijs en deze week was het op 30 januari de Dag van het Werkplezier in de Zorg. In de publicatie van Viveon ‘Een voor de praktijk goed toegeruste startende gedragswetenschapper’ komen deze twee onderwerpen mooi samen. De publicatie beschrijft hoe signalen uit de praktijk leidden tot aanbevelingen voor onderwijs aan gedragswetenschappers. Zodat die beter voorbereid worden op de dagelijkse praktijk in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Wat het werkplezier van gedragskundigen ten goede kan komen.
Didactische vaardigheden
In tegenstelling tot gedragswetenschappers kunnen begeleiders bij het Praktijkleren al tijdens hun opleiding aan de slag in de zorg. Zij leren in de praktijk en volgen daarnaast onderwijs op school, en leren door expertlessen. Expertlessen sluiten aan op leervragen van studenten rondom de zorg van een cliƫnt en worden verzorgd door zorgprofessionals met een specifieke expertise. Onderwijs geven vraagt van deze onderwijsgevende experts echter andere vaardigheden dan het geven van zorg. Daarom onderzoekt Viveon of de Lesson Study-methodiek kan bijdragen aan didactische vaardigheden en inhoudelijke kennis van experts. Door het verbeteren van het onderwijs aan startende zorgprofessionals hoopt Viveon de kennisoverdracht naar toekomstige zorgprofessionals te verbeteren, maar ook de kwaliteit van zorg en welbevinden van mensen met een verstandelijke beperking.